понеделник, 11 август 2025 г.

Как търговският конфликт между САЩ и Китай може да понижи инфлацията в еврозоната

 


Ескалацията на търговския конфликт между САЩ и Китай отваря нови възможности и предизвикателства за Европа. Според икономисти от Европейската централна банка, пренасочването на евтини китайски стоки към еврозоната може да се ускори още през следващата година, което да доведе до увеличение на вноса от Китай с до 10% до 2026 г. Това увеличение се равнява на около 1.3% от общото потребление на стоки във валутния съюз.

Причината за този потенциален ръст е комбинация от няколко фактора. От една страна, митата на САЩ върху китайските стоки ограничават достъпа на Пекин до американския пазар. От друга страна, поевтиняването на китайския юан и готовността на китайското правителство да подкрепи износителите правят Европа все по-привлекателна дестинация за излишната продукция. Пекин вече официално заяви, че ще оказва финансова и логистична подкрепа на своите компании, засегнати от американските ограничения.

Това пренасочване може да има директен ефект върху инфлацията в еврозоната. Според експертите на ЕЦБ, притокът на по-евтини китайски стоки би могъл да намали инфлационния натиск и дори да доведе до стойности под целевото ниво на централната банка от 2%. В краткосрочен план това би било положително за потребителите, които ще имат достъп до по-евтини стоки, но в дългосрочен план може да повлияе на конкурентоспособността на европейските производители, особено в сектори, където китайският внос доминира.

Очакванията са, че ако търговските напрежения между Вашингтон и Пекин продължат да се изострят, Европа ще се превърне в основен буфер и нов пазар за излишната китайска продукция. Това ще постави ЕЦБ в сложна позиция – от една страна, по-ниската инфлация ще намали натиска за допълнително затягане на паричната политика, но от друга, твърде ниската инфлация може да забави икономическата динамика и инвестиционната активност в еврозоната.

Въпреки рисковете, за потребителите този процес означава по-широк избор и по-ниски цени, а за бизнеса – необходимост да се адаптира бързо към нова пазарна реалност, в която китайското присъствие в Европа ще бъде още по-силно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар