В момента тежестта от митата, наложени от администрацията на Тръмп, пада частично върху чуждестранните компании. Понякога те свалят част от цените, за да останат конкурентоспособни на американския пазар. Но това е временен ефект и не решава основния проблем – в крайна сметка по-високите разходи ще стигнат до потребителите в САЩ под формата на по-високи цени.
Тръмп твърдеше, че митата ще ги плащат чуждите производители, защото искат да продават в Америка. Реалността обаче показва друго. Повечето анализи сочат, че именно американските вносители и крайни потребители са тези, които реално понасят тежестта. Изследвания от няколко независими източника доказват, че чуждестранните фирми рядко поемат голяма част от увеличението, а почти цялото поскъпване се прехвърля върху американския пазар.
Например, когато митата се увеличават с около 30%, китайските производители понижават цените си само с около 0,7%. Това означава, че останалата част от увеличението бива прехвърлена към американските компании и потребители. Това води до нарастващи разходи за производители, които използват вносни материали или компоненти – автомобилни заводи, ресторанти, преработващи предприятия.
Компании като Caterpillar и Molson Coors публично съобщават, че митата им причиняват допълнителни разходи в милиони долари. Например, само за алуминий при Molson Coors допълнителните разходи достигат около 35 милиона долара.
Този ръст на разходите не остава незабелязан от потребителите. Макар някои компании временно да поемат част от тежестта, скоро те започват да вдигат цените на своите продукти. Това води до поскъпване на стоки от ежедневието – храни, стоки за домакинството, автомобилни части и други.
Според анализи средното увеличение на цените на вносните стоки в САЩ вече е около 18%. Това е сериозен удар върху джоба на обикновения американец и най-вероятно ще продължи да расте.
Икономическите прогнози също предупреждават, че митата намаляват темповете на растеж на икономиката. Federal Reserve, OECD и Световната банка намаляват прогнозите си, тъй като увеличените производствени разходи забавят инвестициите и разширяването на бизнеса.
Митата, въведени с идеята да защитят американската индустрия, всъщност повишават цените за крайния потребител. Чуждестранните производители поемат само малка част от удара. Основната тежест пада върху американските компании и хора, които накрая плащат сметката – в магазина, на бензиностанцията и в семейния бюджет.
Няма коментари:
Публикуване на коментар